16 juli

16 juli 2017 - Unawatuna, Sri Lanka

Zondag 16 juli:

De eerste nacht waren we zo moe dat het klokje rond slapen geen probleem was geweest. Maar de tweede nacht kwam de jetlag opdagen. Het tijdsverschil is maar 3,5 uur, maar blijkbaar maakt dat voor ons niet heel veel uit. Dus na een korte nacht stonden we weer op. We zijn naar Galle gegaan, hier was nog ontzettend veel te zien van de Nederlandse overheersing. Zo kom je opeens je eigen geschreven taal tegen aan de andere kant van de wereld. Er waren wat oude monumenten. Maar het mooiste was toch wel de vuurtoren. We kregen van een man te horen dat op een paar meter van deze vuurtoren, de eerste vuurtoren van Sri Lanka was gebouwd, maar deze was afgebrand omdat het toen nog met open vuur werd gedaan. En andere toeristen maar geld neerleggen voor een dure gids, de dombo's. Nadat we zo'n 2 uur in Galle Fort waren geweest gingen we weer weg. Elke minuut wordt er gevraagd of je een tuktuk nodig hebt. Gelukkig rijden de meeste weer door als je nee zegt. Maar uiteindelijk hadden we toch een tuktuk nodig. En blijkbaar was het onze lucky day. Want deze man wilde ons naar de supermarkt brengen, op ons wachten en ons vervolgens weer naar ons hostel brengen. Onderweg wilde hij ons ook nog een kruidenwinkeltje laten zien. Daar hebben we lekkere kruiden gekocht waar onze moeders vast wel raad mee weten. Onze lieve tuktuk driver verdient hier vast ook wat aan, maar ach wat maakt het uit. Onderweg naar ons hostel hebben we een klein ongeluk gehad. Wat ook wel een keer moest gebeuren, want het verkeer hier is echt een gekkenhuis. Gek genoeg gebeurde het in een klein zijstraatje toen ze zachtjes reden. Onze driver en die van een andere tuktuk dachten dat ze wel langs elkaar heen konden in de bocht. Niet dus, maar iedereen bleef ongedeerd en de tuktuks waren van achter wat beschadigd, maar dat boeit ze hier ook niks. (Mam je hoeft je dus geen zorgen te maken). Mooi om te zien dat deze mensen totaal niet materialistisch zijn ingesteld.
En 's middags zijn we weer naar het strand gegaan. Het ligt op 1 minuut lopen van ons hostel, dus waarom ook niet. En afkoelen in de zee is ook wel heel erg lekker na zo'n lange warme dag.

Morgen gaan we naar een schildpadden opvang, om vervolgens door te gaan naar Mirissa. Hier zitten 2 Nederlandse meisjes waar we via een Facebook groep contact mee hebben gekregen. We wilden allemaal dinsdag richting Ella, en gaan dan een taxi delen. Want met het openbaar vervoer is het een beetje lastig. En wij vinden het ook gezellig om even met andere mensen op te trekken.

Dus voor zover is het ontzettend genieten en zweten hier.

Liefs

P.S. ik kom helaas niet zonder mulgenbulten thuis. De stand staat nu op 1...