Resideren: het vertrek

28 augustus 2019 - Schiphol, Nederland

‘Adios, zeg doei de groetjes en tabee. Ik vertrek naar de andere kant van de wereld en neem niemand met me mee’ – Dicht erbij

28 augustus… DE grote dag. Normaal gesproken zal ik zeggen ‘en jullie weten het, we beginnen bij het begin’ waarna ik over het afscheid vertel. Maar aangezien er wat nieuwe volgers zijn die deze bijzondere reis gaan volgen, schrijf ik het alsof ik het nog nooit geschreven heb. Dames en heren, we beginnen bij het begin; het afscheid.

Het was lastig, heel lastig. De afgelopen weken had ik beetje bij beetje al afscheid genomen van iedereen. Maar vandaag was de lastigste dag. Afscheid van de honden en m'n ouders. Thuis begon ik al met janken. Ik heb de honden plat geknuffeld, op een gegeven moment liepen ze weg voor mijn liefde...

En toen naar Schiphol. Hoe dichterbij we kwamen, hoe groter de knoop in mijn maag werd. Ik heb met mijn ouders nog samen een broodje gegeten op Schiphol. En toen was het tijd, de bagage afgegeven, en lopen naar de gate. Mijn moeder zei het al zo mooi 'liefde doet pijn'. En dat doet het zeker. Dankbaar dat ik liefde krijg en voel voor mijn ouders. Maar het maakt het wel lastig om afscheid te nemen. Na vele knuffels was het tijd. Mijn vader duwde mij richting de gate, ik geloof dat ik er anders nog stond...

En nu is het afscheid genomen en ben ik alleen op het vliegveld. Niet echt alleen natuurlijk want er zijn hier heel veel andere mensen. Een paar daarvan hebben mij helaas ook heel dramatisch zien huilen. Maar ik ken niemand, geen grote groep om me heen. En nog vervelender; geen Anne. Niet dat we vorig jaar veel woorden hebben gewisseld op het vliegveld, we zaten allebei in onze eigen bubbel. Maar ze was er, Anne ik mis je nu al.

De afgelopen weken werd ik heen en weer geslingerd tussen ‘ik heb er heel veel zin in’ en ‘Waar ben ik aan begonnen’. Uiteraard zei ik tegen iedereen dat ik er heel veel zin in heb, want dat is ook écht zo. Maar nu, nu heeft ‘waar ben ik aan begonnen’ de overhand. Bang? Ja. Maar niet voor hetgeen waar iedereen me zo’n 3 miljoen keer voor heeft gewaarschuwd. Ik weet dat Zuid-Afrika niet de reputatie van het meest veilige land ter wereld heeft. Maar als ik ook maar 1 seconde had getwijfeld aan mijn eigen veiligheid, dan was ik niet gegaan. En nu denken jullie; maar luc waar ben je dan wel bang voor? Nou dat zal ik jullie eens even vertellen:

1. Bang dat ik erge heimwee krijg.

2. Bang dat ik niet kan wennen aan de hele andere cultuur.

3. Bang dat de droom die ik al jaren heb tegen gaat vallen.

4. Bang voor de verhalen/ situaties die me gaan raken.

5. Bang dat ik niet genoeg van de grote volwassen wereld af weet om me daar te redden.

Dit is waar de ‘waar ben ik aan begonnen’ Luca bang voor is. Gelukkig is daar de ‘ik heb er heel veel zin in’ Luca die me geruststelt. Ook dat deel ik uiteraard met jullie:

1. Ik zal thuis vast wel missen. Maar ik heb nog nooit erge heimwee gehad. En krijg ik het wel, dan ben ik zo weer even met thuis verbonden door te videobellen.

2. Dit denk ik dus elk jaar, Luc ouwe zenuw dat je bent. In Sri Lanka kon ik de eerste dagen NIET wennen. Ik had bijna een ticket terug naar huis geboekt (wisten jullie niet he). Maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Want na vier dagen was ik gewend en werd het een prachtige reis.

3. GAAT NIET GEBEUREN

4. Het is helemaal niet erg wanneer een verhaal me raakt. Zo lang het maar geen kogel is die me raakt zit alles goed (haha, sorry mam).

5. Ik weet ook niet alles, ben nog maar een jonkie. Maar wie weet er wel alles? Wie is er nou wel ooit echt klaar voor de grote volwassen wereld? En gelukkig ben ik daar met andere meiden. Dus als we allemaal een beetje weten van de grote volwassen wereld, komen we samen best ver.

Dus na deze tegenargumenten heb ik maar besloten te blijven zitten waar ik zit en te wachten tot ik kan boarden. Dat en het feit dat ik al een godsvermogen in deze reis heb gestopt. De verzekering vergoed waarschijnlijk niks met de reden ‘ik werd bang en durfde niet meer’. Dus het avontuur gaat van start. Ik ga resideren. Ik hoop dat jullie de komende maanden van mijn verhalen gaan genieten. Tot over vijf maanden.

Liefs

1. Anne:
    28 augustus 2019
    Gaat goedkomen Luc! Ik ben bij je in gedachte💪🏼 jij gaat de tijd van je leven hebben en wil hierna nooit meer met mij op reis omdat je erachter gaat komen dat je het ook allemaal alleen kan!😘
  2. Felix:
    Leuk eerste verhaal Lucie. Goede vlucht en heel veel plezier 😙
    You are a strong independent woman (little girl).
  3. Mama:
    Mooi verhaal lieve meid.
    Het gaat helemaal goed komen. Je bent een jonge zelfstandige wijze vrouw. En inderdaad, ook wij die al wat ouder zijn met misschien meer ervaring , lopen ook nog tegen dingen aan dat we niet weten wat we ermee moeten.
    Geniet van dit mooie avontuur en laat alles maar op je af komen. Jij redt je wel😍
    Dikke kus
    Mam
  4. Anja de Koning:
    28 augustus 2019
    kom op meisje je KAN HET!!!!! in je vliegtuig bubbel chocolade er bij en laat over je heen komen hier heb je zo hard voor gewerkt. Je bent sterk! geloof in jezelf
  5. Willeke Mayer:
    28 augustus 2019
    Hi lieverd, je schrijft precies zo als ik al dacht dat je zou schrijven! Leer van al je nieuwe ervaringen, van je fouten, wat zijn dan eigenlijk fouten? Ga maar lekker genieten, als jij geniet, geniet ik van al jou mooie verhalen. Dikke kus
  6. Daniëlle:
    28 augustus 2019
    Komt helemaal goed luc!! Veel plezier en ik kijk nu al uit naar al je bijzondere verhalen😘
  7. Fatma:
    29 augustus 2019
    Lieve Luca, wat een emotioneel en oprecht verhaal! Precies zoals je bent! Je wilde dit al zolang en ik weet niet 100 maar zeker 200 procent dat je dit gaat overleven en er veel van gaat leren. Laat alles over je heen komen en gun jezelf sws een week om te aarden. Je kunt het!!! Veel succes en liefs, Fatma
  8. Lianne:
    30 augustus 2019
    Lieve Luca wij zijn trots op jouw kanjer!!
  9. Jojanneke:
    30 augustus 2019
    Het hele leven is een reis en die van jou speelt zich nu af in Zuid-Afrika. Zorg dat het een mooie herinnering gaat worden hoe de reis ook verloopt. Voor je het weet sta je ons weer bladders aan de oren te kletsen bij de sport. Geniet ervan, dikke knuffel
  10. Linda:
    30 augustus 2019
    Genieten van je verhalen doe ik al jaren!! Jij kan dit Luca. Je “ouwe” juffie is trots op je!