Resideren; week 19

7 januari 2020 - Kaapstad, Zuid-Afrika

‘Let us live like flowers
wild and beautiful
and drenched in sun’ – Ellen Everett

Maandag 30 december

Vandaag ging de wekker vroeg af, Eva en Dieuwertje gingen skydiven! Mij echt niet gezien, van het alleen al op de grond staan kreeg ik al de kriebels. Dus terwijl de anderen zich aan het voorbereiden waren op de dood, heb ik in het zonnetje gezeten met een hele leuke hond. Alle (ingeënte) honden zijn niet veilig bij mij. Ik mis mijn eigen honden zo erg dat ik de honden van hier overspoel met liefde. Ben tot nu toe gelukkig geen hond tegen gekomen die dat erg vond.

Nadat de meiden hun dood tegemoet waren gesprongen en weer veilig geland waren, zijn we teruggegaan naar het hostel. Hier hebben we nog even een powernap genomen, zij waren moe van alle spanning, ik was gewoon moe want dat ben ik altijd. Na deze ene favoriete hobby was het tijd voor de andere: eten. We zijn naar de Mojo Market gegaan. Een overdekte markt met allemaal eettentjes. We hebben heerlijk gegeten en zijn daarna boodschappen gaan doen.

Dinsdag 31 december

De laatste dag van 2019! Nou heb ik daar helemaal niks mee, ik heb zelfs een lichtelijke hekel aan oud en nieuw. Het is overbodig om te schrijven wat mijn hoogtepunt van 2019 was. Voor degene met 3 hersencellen die nog niet weten wat zal ik het alsnog opschrijven: ZUID-AFRIKA. Een groot gedeelte van 2019 wonen in het land van mijn dromen, mijn grootste droom werkelijkheid maken en hele mooie vriendschappen gemaakt.

Ik heb niet veel bijzonders gedaan met oudjaarsavond, wat ik zei: het is mijn feestdag echt niet. Dus ik ben lekker in het hostel gebleven, heb relaxed en ik had niet eens door dat het 12 uur was totdat Sarah mij belde. Daarna nog even met mijn ouders en Anne gebeld. Daarna heerlijk geslapen. En het mooiste van alles; geen vuurwerk! Wel een paar schoten van pistolen maar die maken veel minder geluid! (Grapje mam).

Woensdag 1 januari

Ik stond fris en fruitig op. De anderen daarentegen niet. Die hebben hun ziel in 2019 achtergelaten. Het was een heftige dag voor ze. Gelukkig hebben ze wel hun best gedaan om gezellig te zijn voor mij. Dat ging al goed bij de lunch; ze kregen geen hap door hun keel dus de left-overs waren voor mij! Verder hebben we vandaag in de zon gelegen en gezwommen bij het zwembad bij het hostel.

Donderdag 2 januari

Vandaag hebben we ’s ochtends aan school gewerkt. ’s Middags zijn we ergens wat gaan drinken en rondgelopen bij de souvenirs. Daarna weer naar het hostel.
Het zijn deze week veel chilldagen. Lekker relaxen en niks doen. Nou ja, niks doen, ik werk wel veel aan school.

Vrijdag 3 januari

Weer een dag van niks doen. De andere twee zouden vandaag de Tafelberg beklimmen. Ik zou al niet meegaan aangezien we al een keer een poging hebben gedaan en ik ook nog met mijn vader en tante ga. Dus mijn plan was om aan school te gaan werken. Maar vanochtend werden we wakker en was het te bewolkt om de Tafelberg te beklimmen. Ze wilden het risico niet nemen om nog een keer in de mist bovenop de berg te staan. Dus hebben we alle drie aan school gewerkt. Verder heb ik vandaag mijn tas ingepakt, want morgenochtend vertrekken we uit het hostel. Dat betekent dus ook dat mijn vader er is!

Zaterdag 4 januari

Om 9 uur vertrokken we uit het hostel richting mijn airbnb. De anderen hebben daar hun spullen gedropt en hebben alsnog een poging gedaan om de tafelberg te beklimmen. Ik heb eerst mijn kleren gewassen, was al drie weken niet gebeurd en het stonk als een malle. Gekookt, aan school en boodschappen gedaan en toen was het tijd… We gingen naar het vliegveld en het vliegtuig kwam net aan. Het duurde en duurde, maar uiteindelijk zag ik na 4 maanden twee hele bekende gezichten door de schuifdeuren lopen. Héél erg raar. Ruim 4 maanden lang mijn vader niet gezien en mijn eigen vrije leven geleefd en nu was hij er opeens. Het was ook raar toen zij de eerste indrukken opdeden. Zoals de nauwe grens tussen armoede en rijkdom. Hoe kan dat?? Voor mijzelf erg bijzonder om te merken hoe snel je daar dus al aan ‘gewend’ raakt.

Zondag 5 januari

Vandaag hebben we het ’s ochtends rustig aan gedaan. Rond 11 uur vertrokken we naar waterfront waar we een kopje koffie hebben gedronken en vervolgens op de boot stapte richting Robbeneiland. Robbeneiland was interessant! Het eerste gedeelte van de rondleiding zaten we in een bus met een gids die ons van alles over het eiland, de geschiedenis en Nelson Mandela vertelde. Het tweede gedeelte van de tour werd gegeven door een ex-gevangenen van Robbeneiland! Heel erg gaaf, was nog gaver geweest als er geen baby was geweest die door het verhaal heen krijste en de man zelf wat duidelijker had gepraat. We hebben er alle drie vrij weinig van meegekregen.

’s Avonds zijn we uit eten geweest in het Afrikaanse restaurant waar ik ook met Sarah en haar moeder heb gegeten. Het was weer erg lekker eten en erg gezellig.

Maandag 6 januari

Vandaag hebben we door het centrum van Kaapstad heen gelopen en hebben we veel souvenirs gekocht. We hebben geluncht in een heerlijke tuin. Toen moesten de twee alcoholisten nog 2 flessen wijn kopen om vervolgens óók nog bij het beerhouse bier te gaan drinken…

Dinsdag 7 januari

De wekker ging best vroeg af want we gingen vandaag naar de tafelberg! Frank liep alweer te piepen over of het echt nodig was om zo vroeg te gaan en of hij nou echt 1,5 liter water nodig had. Onthouden jullie dit? Dan kom ik er zo op terug.

Goed we gingen met de kabelbaan omhoog. We hebben een tijdje bovenop de berg rondgelopen, Tilly en ik hebben nog wat souvenirs gekocht en toen begonnen we aan de tocht naar beneden. DE HEL. Nee het was ontzettend mooi, echt waar. Maar het was ook erg zwaar, mijn kleine beentjes die al maanden geen normale stappen hebben hoeven zetten hadden het zwaar. Maar uiteindelijk, naar voor mijn gevoel 5 jaar, kwamen we weer beneden aan. Gelukkig ga ik deze zomer met Sarah op vakantie en hoeft zij ook niet zo nodig bergen te beklimmen, nu al blij mee.

Verder gaan we zo naar een markt om wat te eten en daarna lekker op het strand liggen met de beentjes omhoog. Genieten van het leven, want over 2 weken kom ik aan in Nederland. Daar ben ik ook echt nog NIET klaar voor, nog eens 5 maanden Zuid-Afrika zou mij heerlijk lijken. Dus als iemand nog geld in een oude sok heeft liggen…

Liefs

1. Lianne:
    7 januari 2020
    Haha we hebben weer lol gehad om je verslag. Wij zien je graag heel erg snel. X
  2. Anja de Koning:
    7 januari 2020