61 dagen

12 mei 2017 - Zoetermeer, Nederland

Hoooi,

Heeft iemand je ooit wel eens verteld dat de tijd zo snel gaat, en heb je er ooit bij stil gestaan dat het echt zo is?! Het is alweer 99 dagen geleden dat het voor ons officieel werd dat we naar Sri Lanka gaan. En morgen is het nog precies 2 maanden totdat we in het vliegtuig stappen. En dat we ons moeten zien te redden in een vreemd land. Als we het niet weten kunnen we altijd nog meegaan met enge mannetjes, die helpen ons wel op weg (grapje mam). Maar we hebben de afgelopen 99 dagen zeker niet stil gezeten.

De vorige twee reizen werden volledig georganiseerd door worldmapping. Zij regelden alles voor op bestemming, en alles wat je zelf moest doen, daar stuurde ze je mailtjes over. Gek genoeg stuurt een vliegmaatschappij je geen mailtjes over wat je moet doen. Ze helpen je niet herinneren aan inentingen die je moet halen. Ze mailen niet; beste mevrouw van Dam en mevrouw Herwig, vergeten jullie niet dat jullie een visum nodig hebben? Dat je nu zelf je EHBO spullen bij je moet hebben omdat er geen begeleiding is, dat vertellen ze je ook niet. Verzekeringen, daar hoor je ze ook niet over. Beetje flauw is het wel.
Maar gelukkig leven we in een tijdperk met internet. Waar je wel kan vinden dat je een visum nodig hebt en dat die €50,- kost. Gelukkig hebben we enigzins ook nog gezond verstand. Een EHBO set klinkt best logisch. En even verdiepen en we kwamen erachter dat ik inentingen nodig heb. Iris niet, de lucky bastard is nog een jonkie waardoor haar DTP nog geldig is. En (gelukkig) hebben we bezorgde ouders. Want een klamboe van €40,- die geimpregneerd is met deet, ja die schijnen we ook nodig te hebben. Want rondlopen met een walm 50% deet is niet genoeg. En de vrouw van de GGD had het over 2 paar sokken aantrekken. Want wie lijkt dat nou niet super fijn bij minstens 30 graden?! De klamboe neem ik maar voor lief (moeders vindt het leuk om me extra gewicht mee te laten slepen). Maar die 2 paar sokken gaat 'm niet worden.

Maar toch gaan de voorbereidingen goed, Iris is naar het reisbureau geweest. De eerste nacht weten we in welk hotel we slapen. Verder hebben we wel een planning gemaakt hoe we rond willen gaan trekken, en wat we willen zien. Maar boeken we pas 1 dag van te voren ons volgende hostel. Zodat we vrijheid hebben, en we alles kunnen omgooien mochten we dat willen. We weten waar we ons eerste ontbijt gaan eten. Eten is immers toch het belangrijkste deze hele reis... We weten wat we wel en niet willen. Waar we op moeten letten, en wat we zeker niet aan onze ouders moeten vertellen (ouders jullie mogen even stoppen met lezen) zo willen we hier nog een internationaal rijbewijs regelen, zodat we daar door de theeplantages kunnen rijden met de scooter. In de drukke stad rijden we niet zelf. Aangezien ze zeggen dat als je in Sri Lanka kan rijden, je overal kan rijden. En ik niet eens normaal in Nederland kan rijden.

De laatste 60 dagen mogen nog sneller gaan. Maar de 30 dagen die daarna komen, die mogen een eeuwigheid duren...

Liefs

1. Marian Takken:
    12 mei 2017
    Zo ,er is altijd nog zat te regelen voor je vertrektAls jecde 1e nacht goed geregld hebt, komt de rest vanzelf goed hoor! Veel plexier nog bij de voorbereidingen. Voor je t weet zit je in t ✈️
  2. Tilly:
    13 mei 2017
    Leuk weer van je te horen Luca. Als de verhalen over de voorbereidingen al zo leuk zijn, belooft dat wat voor het werkelijke reisverslag. Kannie wachten
  3. Willeke Mayer:
    13 mei 2017
    Heerlijk om te lezen, je schrijft in ieder geval op een hele enthousiaste toon! Altijd fijn om dan zo'n stukje te lezen. Veel plezier bij de rest van de planning schat. Neem aan dat we daar ook nog persoonlijk over gaan kletsen. Dikke kussen mams 2 :-) xxx